mandag 18. juni 2007

Pressestøtten miljøuvennlig

I disse klimatider dukker det stadig opp nye forslag til miljøpolitiske tiltak. Både pisk og gulrot skal brukes. Jeg undres, kan vi snart lese om at pressestøtten bør avvikles? Denne gangen begrunnet med at avisproduksjon er noe svineri. Stadig flere leser jo nyheter på nett, og fortsatt kan man se på TV eller lytte til radio.

Jeg innrømmer det, jeg aner ikke hvor mye CO2 som slippes ut ifm en avisproduksjon. Men tenk deg: Trær skal kuttes, med besindrevne maskiner, deretter skal det bearbeides industrielt for å få papir, som skal trykkes med trykksverte, og deretter transporteres til utsalgssteder og abonenneter; noen aviser fraktes tilogmed med fly.

Spøk, men også alvor. Hva synes du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Å kutte ned trærne er jo greit da, for det er (teoretisk ihvertfall) karbonnøytralt. Treet vokser jo opp igjen :O)

Programsekretariatet sa...

knut stian olsen: ja...så lenge det skjer uten bruk av motorsag da.. :-)

Anonym sa...

Papiraviser syns jeg vi skal beholde så lenge folk fortsatt vil lese dem. Opplaget synker som kjent kontinuerlig.

Derimot er jeg veldig fornøyd med å ha skaffet meg klistremerket Uadressert reklame? Nei takk! på postkassa hjemme. Jeg ble lei av å bære mengder av reklame rett fra postkassa over i papirgjenvinningen. Oppfordrer fler til å skaffe seg samme merket!

Programsekretariatet sa...

halvor: "Uaressert reklame - nei takk" - tiltredes. Dette fungerer bra. Men apropos det.

Posten må respektere slike ønsker, men ikke abonnementsavisene. En ting er reklame som annonse i selve avisene, men hva med alle bilagene som det blir flere og flere av? Som abonnent er det ikke det jeg ønsker meg. Hvorfor kan vi ikke forvente at avisene på samme måte må respektere våre ønsker om å IKKE få reklame? Det burde like enkelt kunne registreres i abonnementsregistreret til avisene, slik posten registrer det hos seg.

Hva syns du om det?

Anonym sa...

He-he. Jeg har vært ansatt 17 år i Aftenposten, så kjenner jeg avisenes syn på saken. Sett fra avisenes side ville kundenes mulighet til å reservere seg mot bilagene være en økonomisk trussel. Aftenposten har mer enn 70% av inntektene fra annonser.

Jeg jobber ikke lenger i "papir-bransjen". Og jeg er enig i ditt syn: Kundene bør kunne reservere seg også mot avis-bilagene.

Forøvrig: Etter et par uker med postkassemerket Uadressert reklame - Nei takk!: Jeg har faktisk inntrykk av at postverket respekterer det.

Programsekretariatet sa...

halvor: Jeg kan forstå avisenes uro, men akkurat på dette punktet mener jeg at kundene faktisk må få mulighet til å bestemme hva som skal lande utenfor døra/i postkassa. Hyggelig at du er enig i det.