onsdag 14. februar 2007

NRK lisensen

Ulmet gjorde den.I postkassa da jeg kom hjem i går: "Kringkastingsavgiften". Det første jeg lurte på var om vi må betale mer i år eller ikke. Sånn at Bakke og Giske kan ha det litt moro.

Det neste jeg tenkte var, hva i himmelens navn skal vi med denne avgiften. Bør den kanskje fjernes helt? Men så var det begrunnelsen for avgiften: Finansiering av en reklamefri kanal, fortrinnsvis kvalitets-TV.

Dersom vi ønsker en reklamefri kanal, er det fornuftig å finansiere den over skatteseddelen. Det trenger imildertid ikke å skje ved en særavgift, men kunne f.eks. være en post på kulturdepartementets budsjett. Hvorfor gjør vi ikke det? Hva er det som er så spesielt med dette offentlige tilbudet at det fortjener en særavgift? Har dette med viktighet å gjøre, så burde kanskje sykehusene i større grad finansieres på liknende måte?

Et annet alternativ er selvsagt å avvikle hele den statlige rikskringkastingen. Hvorfor ikke?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hegnar foreslo å legge ned lisenskontoret for mange år siden. Etter dette har den digitale teknologien kommet for fullt slik at å knytte avgift til et TV-apparat ikke lenger er hensiktsmessig. Jeg må innrømme at det er behagelig med et reklamefritt alternativ i kanaljungelen, men siden kanalen er offentlig finansiert bør man ha en mening om hvor stor NRK skal bli - om det er nødvendig for et public service selskap å ha flere TV-kanaler. Så får vi leve med at alle journalistene ikke er medlem av Høyre.

Anonym sa...

TV er en luksus gjenstand som mange klarer seg fint uten, det er derfor rimelig at statskanalen finansieres gjennom en særavgift. Denne TV-skatten tilsvarer årsavgiften for bil. Det hadde kanskje vært greit om noen andre enn NRK hadde stått for innkrevingen?

Mathias sa...

I denne saken er jeg på kollisjonskurs med partiet, jeg har flere ganger prøvd å fremme avskaffelse ved årsmøter i Loddefjord Arbeiderlag. Men jeg skal gjøre et nytt forsøk neste gang og servere noen gode argumenter for avskaffelse av lisensen. Hvorfor avskaffet ikke Høyre hele greien når de først var i regjering? Så hadde de ihverfall gjort noe fornuftig i regjeringskontorene.

Meg sa...

Hehe,

lest noen komentaren min under posten om skatter og avgifter, tro? :)

Programsekretariatet sa...

herreruud: alle kommentarer leses, også innlegget ditt under posten om skatter - ja :-) Så da regningen kom, grrr...

anonymus: godt poeng mht teknologisk utvikling. Riktignok har det neppe spredd mye om seg, men stadig flere dropper TV-apparatet, og bruker PC-en. Da slipper de unna lisensen som jo er knyttet til selve apparatet. Dersom den utviklingen går videre, undergraver det lisesnsystemet. :-)

Programsekretariatet sa...

mathias: stå på! Men må slike ting også klareres med SP,SV og ikke minst LO?

Anonym sa...

NRK er langt ifra et reklamefritt alternativ slik som det står frem idag, vi blir overfallt av reklame både når det gjelder sportssendinger og ifra barne-tv. Hadde NRK vært et reklamefritt alternativ som sikret den offentlige frie debatt så hadde jeg støttet lisens, men siden NRK både på tv og nett er fullt av reklame så støtter jeg ikke TV-lisens

Mathias sa...

LO, SV og SP driter vi i. Ingenting avklares med noe utenfor AP. Men hva hjelper det når forslaget stoppes i lokallaget.