men er mangel på likelønn det største problemet? Eller er det faktisk en større utfordring at de som har investert i lang utdannelse ikke får betalt for denne innsatsen? Bør det nå settes av midler som belønner kompetanse?
Høyre har i dag lagt frem sin mening om dette:
Dette er Høyres svar på kravet om en likelønnspott. Vi vil bruke de samme virkemidlene, nå de samme gruppene, men mener at behovet for flere sykepleiere, lærere og personer med høy utdannelse i offentlig sektor handler om kvalitet i tjenestene og at utdannelse skal lønne seg. Vårt mål er å skape verdens beste offentlig sektor, sier Erna Solberg.
2 kommentarer:
Den viktigste grunnen til forfallet i skolen, er at lektorene og de universitetsutdannede adjunkter forsvinner. I lønnsoppgjør har Utdanningsforbundet alltid prioritert allmennlærerne og de lærerskoleutdannede adjunkter, som ikke trenger særlig høyere lønn. For å holde på lektorene, må de stimuleres økonomisk gjennom utdannelse og yrkesliv. I Finland er alle lærere lektorer - det er derfor yrket har status. På sikt må markedet belønne lektorene, og gjøre allmennlæreryrket tilsvarende lite attraktivt. Bare på den måten kan norsk skole reddes.
http://www.norsklektorlag.no/viewarticle.php?id=2189
Elever som har universitetsutdannede lærere, får i gjennomsnitt 0,5 karakterpoeng bedre karakterer enn de som har lærere utdannet på lærerhøyskolen. Hvorfor bryr ikke da staten seg om å lønne lektorene, som ikke tjener stort mer enn en industriarbeider etter skatt og utdanningsavgifter? Er det rart at den norske skolen går til grunne?
anonym:
følger deg i tankerekken din. Betyr dette at du er enig i forslaget som Høyre nå har lagt frem?
Legg inn en kommentar