onsdag 20. desember 2006

Grønn vinter og strandsonen

Fordelen med at snøen faller ferdig-måket er åpenbar for noen. De av oss som liker å gå på ski, sliter litt. Det er liksom ikke helt det samme å spenne på seg rulleski enten det er bortover eller nedover turen skulle ha gått.

Så kan vi kanskje heller ta turen til sjøen og håpe på enda varmere vær. Det hadde vært kult å ligge på stranda her i Norge i slutten av desember, i god solstek. Da kunne vi benyttet anledning til å tenke gjennom forvaltningen av strandsonen. Er vi for privat eiendomsrett, selv om den grenser til sjøen? Er vi i det minste for lokalt selvstyre i slike spørsmål, sånn at befolkningen gjennom kommunevalg kan være med å avgjøre forvaltningen?

Den første saken de rødgrønne prioriterte etter valget, var å svi av 30 millioner kroner for å kjøpe noen meter strandlinje i hovedstaden. "Alle skal ha rett til plass ved sjøen" var visst parolen. Jaha, hvor er strandlinja i Askim, på Hardangervidda, i Vinje og Rørøs? Er dette blitt en ny rettighet som du og jeg kan kreve? I såfall vet jeg hvor min strand skal være. Håper bare Jens gir meg pengene jeg trenger - det har jeg jo krav på.

Ingen kommentarer: