mandag 30. april 2007

Gratulerer med 1. mai

HVA - 1. mai markering på programbloggen!

Uhørt, vil kanskje noen tenke. Vel. Programbloggen vil neppe være enig i alle morgendagens paroler, men ønsker likevel å uttrykke respekt for dem som feirer.

Målene bak 1. mai feiringen er ikke ukjente, men kan vel gjerne ses i andre sammenhenger: Arbeidsplassser til alle - økonomisk vekst og næringsliv. Inntektsutjevning og samarbeid på tvers av landegrensene - støttes (ikke for enkelte eksklusive grupper, men for nasjoner).

1. mai for 3 år siden tok 10 nasjoner steget inn i et større internasjonalt samarbeid. De gjorde det for å bli del av et fredssamarbeid. De gjorde det for å bli en del av et økonomisk samarbeid. For å få økt vekst, velferd og flere arbeidsplasser. De gjorde det for å markere tydelig avslutning på en kald historie. Derfor gikk de inn i EU.

Neida, dette er ikke ment å være en invitt til EU-debatt, men utvidelsen kan illustrerer hva internasjonalt samarbeid er.

I Norge er det bare 1 av landets 4 hovedorganisasjoner for arbeidstakere som pleier å markere denne dagen. Fagforbund tilsluttet de 4 hovedorganisasjonene deltar i varierende grad. Hvorfor er det ikke flere arbeidstakere som markere denne dagen? Er det fordi vi har det godt (nok) i Norge? Er parolene for sneversynte? Gir de uttrykk for begrenset internasjonal solidaritet?

Hva tror du?

Hvilke utfordringer er viktige å ta tak i - både nasjonalt og globalt?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kampsakene er nok der, men formen (demonstrasjoner 1 mai), er neppe måten å få gjennomslag på. Og når det er saken, får dagen en symbolsk "solidaritets"-funksjon. Men så er det jo også så som så med solidariteten også, i et velferdssamfunn som i Norge.

Programsekretariatet sa...

genese: hm.. burde dagen avvikles??

(Og for å slippe den debatten: la oss bytte denne fridagen med en fritt valgt fridag).

Unknown sa...

Jeg støtter ikke 1.mai i Norge lenger. Etter mitt synspunkt er ikke dette en samlende dag for arbeiderne, men nærmest kun en dag for norsk venstreside.

Jeg deler som vanlig også Geneses synspunkt.

Egoisten
- Åtgaumsforvaltaren med medlemsskap i Høyre

Programsekretariatet sa...

egoisten: ja, jeg registrerer at du har sammenfallende synspunkter som Genese.

Og du har igrunnen svart på spørsmålet jeg stilte ham - om dagen bør avvikles.... :-)

Anonym sa...

Selv om jeg er "arbeider" så føler jeg en enorm avstand fra meg til de sakene som frontes 1. mai.

Dagen har blitt en markering av synspunktene til den mer ekstreme venstresiden, og slikt tiltaler vel ikke flere enn dem. (Hva i alle dager har "boikott Israel" med arbeiderkamp å gjøre?)

Jeg kunne gått under følgende paroler: "Ja til midlertidige ansettelser og fleksibelt arbeidsmarked", "Lavere skatt for arbeidere", "Ja til arbeidsinnvandring og sosial dumping", "Ingen begrensinger på overtid", "Fjern åpningstidsloven" og "Færre offentlig ansatte, takk"... For å nevne noen :-)

Programsekretariatet sa...

tormod: klare tale ! ;-D

Anonym sa...

Jeg tror ikke dagen bør avvikles. Jeg tror heller ikke helligdager bør avvikles om statskirken blir borte. Jeg tror det er bra for et folk med samlende former og ritualer, der faste høytidsdager er en del av felles kultur.
Hvordan begrunner jeg det? Jo, alle store kulturer har gått nedenom når ritualer og fellesskap har visnet bort. Historien tror jeg gir meg støtte, og også sosialantropologien. Men innholdet i dagen? Det kan diskuteres.