fredag 19. oktober 2007

Mål for bistandspolitikken

Ny dobbeltrolleminister er utpekt: Miljø- og bistand. Fordi disse to tingene er så viktig at de må ses i sammenheng, sa statsministeren. Deretter snudde han seg rundt og fortalte hvor viktig utdanning og forskning er. Derfor måtte de to sakene få hver sin statsråd. eh...

Vel, tilbake til bistandspolitikk. Den ambisjonen vi hører oftest for dette fagfeltet, er hvor mye penger som skal brukes. For tiden er ambisjonen 1% av budsjettet. Hva som skjer når vi når det målet, kan man jo bare tenke seg.

Hvorfor snakkes det så lite om resultater, innhold, kvalitet og krav - også i bistandspolitikken? Det er fra tid til annen tilløp til slik debatt, men det drukner fort i diskusjon om hvem som (raskest) når 1% målet.

Hva mener du er viktig og riktig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Første avsnitt: Hehe, jeg la merke til det samme :)

Øvrig: Fordi vi i Norge er livredde for alt som heter måling av resultater. Det beste eksemplet er den norske skolen slik det har vært opp gjennom årene. Hvis vi måler så kan vi komme til å få sannheten rett i fleisen, nemig at: DET FUNKER IKKE!

Hva jeg mener er viktig?
Jeg mener at vi som en rik nasjon har en plikt til å hjelpe mennesker i nød, men jeg mener også at vi har en plikt til å kvalitetssikre de prosjektene vi begir oss inn på.

Det betyr at uansett hva vi skal gjøre så må vi definere målet, vi må forstå menneskene og den konteksten vi skal inn i (dette være seg bistand, skole eller annet) og vi må måle, måle og atter måle resultater. Det spiller ingen rolle hvor mye penger og ressurser som settes inn hvis ikke disse anvenders på en god måte. Der har jeg mange høner å plukke med sosialistene og de som har heiet enhetsskolen frem forresten.

Det skrikes om mer penger og ressurser fra alle hold - jeg holder på å rive av meg håret over alle pengene som forsvinner bort i ingenting og ikke minst alle ressursene som misbrukes. Dette gjelder også bistand (se forresten den siste posten min om bistandspenger som har forsvunnet http://www.vedal.net/blogg/?p=653)

Jeg har bare fått en kopp kaffe og jeg må ha minst 2 før jeg skal i møte - får ta resten senere :)

Programsekretariatet sa...

sissel:
Gode poenger og innspill. Tror dessverre du har rett i dette med måling av resultater. Det som forundrer meg er at det ser ut til å være en ideologisk kamp mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk.

Skolen er som du påpeker et område hvor man nærmest har lukket øynene og dermed ikke avdekket hvor skoen trykker. Selv om Norge bruker MASSE penger på skole, står ikke læroinghsutbytte i forhold til resursene. Og slik er det på en rekke andre områder også. kvalitet i omsorgen er et annet område: Bruk av konkurranse for å fremme kvalitet - hvor det stilles målbare krav.

Nuhvel - kopp kaffe ja. Hm...du bor utenfor Oslo.... :-)

Anonym sa...

Nordlending i Fredrikstad :)

Programsekretariatet sa...

sissel:
Norledningen og finnmarkinger trenger MASSE kaffe :-)

Og i Oslo for tiden er nok det tryggeste å holde seg til alt som ikke kommer fra springen...

*jeg vil litt utrygg....heller drikke eh, øl kanskje...:-)*