På nyhetene i dag tidlig fikk vi høre at i Nasjonal Transportplan (NTP) som nå skal legges frem, så foreslås ingen nye investeringer; hverken i vei eller kollektivtrafikk. Derimot foreslås å bruke penger til vedlikehold.
Det høres ikke dumt ut. Vedlikeholdshovet er åpenbart mange steder. Men når det er sagt: For neste periode hva bør da prioriteringene være når det gjelder infrastruktur i Norge? Nye stamveier, dobbeltspor og utbedring av eksisterende togforbindelse mellom storbyene? Og på sikt: Høyhastighetsbane i Sør-Norge?
Hva mener du er viktig? Er du forresten enig i at det nå er lurt å skyve alle nye investeringer ut i tid - så vedlikeholdet kan tas?
torsdag 17. januar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Nei, det finnes ingen god unnskyldning for å legge alle nyinvesteringer på is for en periode på opp mot 10 år.
Javisst er veiene elendige, men det betyr ikke at det er like fullt nødvendig å sikre kommunikasjonen på andre punkter.
Se for eksempel på mitt fylke, Sogn og Fjordane. Selv stamveien E39 er en skamplett. Over halve strekningen igjennom fylket, mangler gul midtstripe - og i løpet av turen fra Hordaland grense til Møre og Romsdal grense, har du skiftet fartsgrense så ofte at selv børsmeglere ville blitt svimmel av alle tallene.
Dessuten har vi en hel del ting som for eksempel det sentrale østlandet ikke har. Fjell, fjorder og mangel på jernbane.
Om du ønsker å kjøre fra Florø til Oslo, vil 2/3 av turen bestå i å komme deg UT av fylket, og du vil ha brukt omlag 350-400 kr i bompenger og ferje. Og Vestfoldingene klager over å måtte bruke 5 kr i en bom - vår dyreste bom koster 175 kr for personbil. Den gjør strekningen Førde - Sogndal ferjefri, og er en tur på omlag 90 minutter.
Vi trenger MINST like mye satsning på NYE prosjekter, og for mitt fylke, så er det spesielt forsering av fjordene - og da spesielt med tanke på den ytre kystveien mellom Ålesund og Bergen.
ting:
Du har godt poeng; men hvordan er vedlikeholdsbehovet vs behovet for nybygging? Høres ikke minst ut som det er behov for å ruste opp E39.
Legg inn en kommentar