mandag 1. oktober 2007

Flytte

Neida, hverken Programbloggen eller -sekretariatet skal flytte. Men det er det andre som gjør, og som støter på byråkrati. Til tross for kunnskap om at flyttingen vil skje presis om noen måneder, nekter folkeregisteret å ta i mot beskjeden.

Hvorfor? Hvorfor skal det ALLTID være så tungvint å kommunisere med offentlige etater? Kunne de ikke fiksa en hjemmeside, rett og slett videreutviklet Min Side, sånn at man der kan legge inn slike "handlinger".

Og mens jeg er inn på denne offentlige sørrvisen. Skattekort. En kjenning ble permittert og måtte motta dagpenger. Dermed måtte skattekortet innleveres til et offentlig kontor. Greit nok. Vedkommende fikk seg raskt jobb igjen. Men skattekortet..! Fortsatt etter snart 4 måneder, diverse telefonsamtaler, e-post og personlig oppmøte på kontoret, har det vært klin umulig å få tilbake skattekortet. Så da var det bare å søke om å få et nytt. For skatten vil jo myndighetene ha.

Grrrrrrrrrr.

4 kommentarer:

Knut Johannessen sa...

Men du kan jo bruke Min Side til å sende flyttemelding. Alternativt er det bare å gå inn på skatteetaten.no, der du kan både sende flyttemelding og bestille skattekort elektronisk.

Det er ikke lenge siden jeg benyttet meg av begge deler og det fungerte meget bra. Skattekortet kom fra mitt lokale ligningskontor 2 dager etter at det var bestilt.

Det finnes sikkert forbedringspotensiale, men jeg synes portaler som MinSide og ikke minst Altinn fungerer meget bra. Vår bedrift bruker vesentlig mindre tid på skjemaer både til utfylling og innsending via Altinn. En glimrende løsning.

Anonym sa...

Jeg skal flytte 1.november, og fikk beskjed via Min Side at jeg ikke kunne melde flytting før 14 dager før jeg flyttet. Ettersom jeg blant annet skal flytte utenlands, så ønsket jeg å få gjort unna slike ting allerede nå. Dessverre har staten bestemt at jeg ikke skal få bestemme selv når jeg skal kunne registrere min planlagte flytting..

Anonym sa...

angående offentlige etater.. Overhørte kommentaren fra den ene til den andre ansatte i fylkeskommunen; "-LØPER du??!!"

Hun var kanskje ny og visste ikke at offentlige ansatte ikke skal løpe.

Programsekretariatet sa...

vox populi:
Veldig enig med deg i at Min Side og AltInn er gode fremskritt og løsninger, men som du bl.a. ser av svaret til Selvisk, så er det åpenbart forbedringspotensial.

transynt:
puh...godt hun fikk beskjed om å gå rolig. Er det sakte aksjon det kalles.. :-)