tirsdag 4. mars 2008

Slik behandles ansatte

Den rødgrønne regjeringen kom til dekket bord med drahjelp fra LO. Parolen var langt på vei en regjering som skulle være snill med arbeidstakerne - dvs først og fremst dem som er LO-medlemmer.

Jeg lurer på om vi den siste tiden har fått avdekket hva regjeringens egentlige politikk overfor arbeidstakerne er? Utnevnelsen av nytt Barneombud er i ferd med å bli en farse. Det er greit å mene at noen ikke er dyktig nok i jobben og dermed bør erstattes. Men det pleier jo ikke være vanlig å si i den rødgrønne leiren. Der er man jo frenetisk motstander av å stille krav og måle kvalitet.

Nok om akkurat det, i dag synes jeg farsen blir verre. Etter at Kraby måtte gå kunne man kanskje tro at nummer 2 på lista ville være en naturlig "etterfølger". Ikke minst for å få ro. Men hva skjer? Et rekrutteringsbyrå hankes inn. Og den beskjeden får kandidaten via pressen.

Kan ikke regjeringen bare si det rett ut da: Mannen er ikke dyktig nok, og de vil ha en annen - uansett. Så blir det spennende å høre hvordan de er kommet frem til at han ikke er dyktig nok. Da må de jo ha målt ham på en-eller-annen måte.

Er dette personalpolitikk vi skal lære av?

4 kommentarer:

Knut Johannessen sa...

Jeg beklager å si det, men dette synes jeg var et tåpelig utspill.

Å generalisere den rødgrønne regjeringens arbeidstakerpolitikk basert på ansettelse av barneombud synes jeg er en håpløs sammenligning.

Et barneombud er vel ikke å anse som en "vanlig" ansatt. Både stillingens særpreg og det faktum at det er en åremålsstilling taler for det.

At det har vært rot rundt stillingen og forløpet, kan vi være enige om, og det har vært kritikkverdig.

Jeg synes det er helt naturlig at en ny statsråd får anledning til å velge på nytt. Det kan jo tenkes at det melder seg nye kvalifiserte søkere bare av den grunn.

Det er heller ikke riktig at Hjermann fikk beskjeden via pressen. Han fikk melding direkte fra departementet før pressemeldingen gikk ut. (Ref Aftenposten)

Programsekretariatet sa...

vox populi:
Nå var denne posten ikke ment som et utspill, men en oppgitt kommentar over situasjonen.

Jeg er enig i at man skal være varsom med å generalisere, men fastholder at måten denne saken har vært håndtert på, er utrolig klønete.

I den avisen jeg leste, fikk ombudet beskjed mens han var ute i felten. Jeg oppfattet at det skjedde fra pressen først. Spiller forsåvidt liten rolle akkurat det poenget. Regjeringens oppfatning av den jobben som er gjort, blir stadig tydeligere: dvs de liker ikke innsatsen. Det synes jeg de burde si rett ut, i steden for å vase rundt med utlysninger, innstillinger, hodejegerfirma.

Dette er kløente, og blir ikke bedre.

Brille sa...

Jeg vil ha Trond Viggo Torgersen... Synd at det bare er lov å sitte som barneombud i 2 perioder... :(

Programsekretariatet sa...

brille:
Enig!