onsdag 25. april 2007

Karakterer fra 5 klasse

Bør det åpnes for forsøk med karakterer fra femte trinn ved skoler som selv ønsker det?

Forslaget er til debatt på Høyres landsmøte om snaue 1,5 uke.

Kan evalueringen av slike forsøk være nyttig for å avgjøre om dette har positiv effekt eller ikke?

8 kommentarer:

Sebastian sa...

En mer spesifikk vurdering av elevene tidligere enn i dag er uten tvil et positivt tiltak. Likevel tror jeg da ikke tallkarakterer vil være nødvendig. I og med at tallkarakterer etter min mening ikke bør være utslagsgivende for inntak til ungdomsskolen, vil det å karaktersette kanskje ha liten effekt.

Selv om jeg kanskje ikke ser selve nytteverdien av å differensiere såpass tidlig, tror jeg absolutt det vil være positivt å kunne vurdere mer direkte slik at elevene vil virkelig få et incentiv til å jobbe hardere enn sidemann - slik blir det gode elever av. Dette mener jeg kan gjøres bedre på en annen måte enn innføring av karakterer - selv om det ikke vil være det dummeste man kan gjøre.

Odd sa...

Eller så kan man gå for Unge Høyres forslag: La foreldrene velge om barna skal ha karakterer fra femte klasse, uansett hva skolens ledelse mener om den saken.

Power to the people.

Programsekretariatet sa...

sebastian: begrunnelsen bak forslaget er at man "mener karakterer er den beste og mest presise formen for tilbakemelding til eleven og dennes foresatte om ferdigheter i de ulike fagene".

Det snakkes i denne forbindelse ikke om differensiering.

odd: ja - UH får kjempe som best dere kan på landsmøtet :-)

Anonym sa...

Spenennde forslag fra UH der. Man stiller plutselig foreldrene enda mer til ansvar for barnets framtid ved at de må avgjøre om barna skal bli en del av konkurransesamfunnet allerede fra 5.klasse..

Programsekretariatet sa...

egoisten: ja ikke sant. Og hva tror du - bør foreldrene få dette valget?

Og hva synes du om forslaget i det hele tatt, hvor intensjonen altså er å kunne gi "en presis tilbakemelding på ferdigheter"?

Anonym sa...

Karakterer er lite egnet til å både stimulere og til å skille i så ung alder. Det som skiller de gode fra de mindre gode, er evnen til å bruke sine kunnskaper. Og det fundamentet bør legges i grunnskolen, så kommer karakterene til sin rett senere.

Anonym sa...

Jeg syntes forslaget om frivillig forsøk på karakterer fra 5.klasse kunne ha vært noe mer bearbeidet. Jeg håper ikke at man med frivillighet mener at det i den enkelte klasse skal være 2 grupper elever; med og uten karakterer.
Skal det gis karakterer må det gjelde for hele klassen, evt hele skolen.

For øvrig bør karakterer på dette nivået være "romslige" slik at man ikke risikerer at skolesvake blir unødig stigmatisert, feks slik:

- Under gjennomsnitt
- Gjennomsnitt
- Over gjennomsnitt

Anonym sa...

For at skoler i Norge skal komme opp på et globalt konkurransedyktig nivå må 5. trinn betraktes som første ungdomsskoletrinn.

Da følger tallkarakterer nærmest automatisk, bl.a. som opptaksgrunnlag for spesialisering fra ihvertfall 7. trinn.