torsdag 26. april 2007

Nato ut av Sør-Norge?

NRK kan fortelle at Forsvarsdepartementet i all hemmelighet utreder flytteplaner for NATOs kontor fra Jåttå ved Stavanger til Reitan ved Bodø. Dette skal visstnok henge sammen med regjeringens "nordområdesatsing". Har det altså ingen ting med forsvarsfaglige vurderinger å gjøre? Da må det være lov til å uroe seg over forsvars- og sikkerhetspolitikken til regjeringen?

SV vil ha Norge ut av Nato. SV vil ikke ha norske styrker i Sør Afghanistan. Nå vil ikke regjeringen ha Nato-kontor i Sør-Norge?

hm. grunn til uro?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis det er distriktspolitikk som ligger til grunn er det selvsagt helt hodeløst.

Men jeg får inntrykk av at det er en mer militærstrategisk beslutning om et større NATO-nærvær i nord. "Nordområdesatsning" handler ikke om distriktspolitikk, men å hevde vår suverenitet i omstridte områder. Det er vel hevet over enhver tvil at det er i disse meget lukerative havområdene det er mest sannsynlig at trusler mot vår suverenitet er størst?

Programsekretariatet sa...

tormod: Hovedpoenget bak "Nordområdesatsingen" er ikke først og fremst om suvernitetshåndhevelse, men "å ta landsdelen i bruk". Så blir det beleilig å vri argumentasjonen så det passer med militærstrategi.

Det som jo gjør det hele litt underlig, er jo signaler om at NATO er mindre opptatt av denne flanken enn på lenge. At SV i regjering skulle være interessert i å legge til rette for NATO-infrastruktur, er forøvrig vanskelig å tro.

Kan godt være at dette er en god beslutning, men begrunnelsene kjenner vi jo ikke til ettersom arbeidet kke er offentlig.

Jeg lurer litt på om SVs regjeringsmedlemmer vet hva som skjer?

Anonym sa...

Forsvaret er fortsatt overadministrert. Det er rett og slett for mange høvdinger i forhold til antall indianere.

Derfor er det fornuftig å nedlegge ett av de to fellesoperative kommandoene (Bodø har i dag kun en krisehåndteringsfunksjon).

I valget mellom Stavanger og Bodø kan det ha en viss politisk / strategisk betydning å plassere hovekvarteret i Bodø. På den annen side må også sårbarhetsvurderinger legges til grunn.

Historien om flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø kan imidlertid tyde på at forsvaret kan risikere å miste en del dyktige offiserer som av ulike grunner ikke ønsker å bosette seg i Nord-Norge.

Skulle jeg komme med en anbefaling, ville det være å samle all ledelse, både operativ og adminsitrativ, på Akershus festning.

Programsekretariatet sa...

ared: interessante innspill. Dette dreier seg om NATO-kontoret i Norge og ikke det norske forsvaret. Det er jo ikke mange år siden NATO flyttet ut fra Kolsås/Oslo og konsentrerte virksomheten i Stavanger.

Spørsmålet er om NATO i større grad bør styrke Stavangerkontoret?

Anonym sa...

Vel, Natoelementet på Jåtta, JWS
(Joint Warfare Senter)bør være samlokalisert med det fellesoperative hovedkvarteret.

Med andre ord - skal Natoelementet flytte til Bodø, bør det nasjonale hovedkvarteret følge etter.

Programsekretariatet sa...

ared: OK. Men er det fornuftig å foreta denne flyttingen i det hele tatt?

Anonym sa...

Syntes umiddelbart at en slik flytting høres fornuftig ut, rent sikkerhetspolitisk.

Etter ukens hendelser i Oslo er jeg imildertid noe mer skeptisk i forhold til hvordan Russland vil reagere.

Eller vil jeg gjerne gjenta at Forsvaret trenger å rasjonalisere ledelsesapparatet.

Programsekretariatet sa...

ared: Jeg tror jeg er enig med deg i poengene dine. De viser dilemmaet ved en eventuell flytting.

Hvor stabil er egentlig den politiske situasjonen i Russland, eller for å være mer presis - hvor trygge kan vi være på Russland? Og da er det faktisk relevant å gjøre seg noen refleksjoner rundt opptøyene i Estland.

Anonym sa...

Dagens lekkasjer i DN tyder på at forsvaret i sin studie nettopp vurderer å flytte det nasjonale hovekvarteret til Bodø. (som jeg tidligere har antydet) Så kan man diskutere hvor lurt det er å legge ned topedobåtvåpenet og hovedflystasjonen (jagerskvadronen) på Bodø. Nå har ikke lekkasjene nevnt noe om Nato-elementet, men jeg går ut i fra at dette i tilfelle også skal samlokaliseres på Reitan ved Bodø.

Programsekretariatet sa...

ared: hm...morsomt at du har tenkt i de baner som utviklingen går..;-)

Jeg sitter fortsatt og lurer på hva som er de sikkerhetspolitiske vurderingene til regjeringen. Aftenposten har i dagens avis (ikke på nett ennå) en artikkel av Janne Haaland Matlary om det "nye Nato" vs "det gamle". Jeg sitter og lurer på om de poengene er beskrivende for regjeringens tenkning.

Anonym sa...

Har nå lest forsvarsstudien som foreslår akkurat det jeg har foreslått, nemlig flytting av hovekvarteret til Bodø.

Registrerer at Jan Petersen allerede har vært ute og satt spørsmålstegn ved dette - noe jeg syntes er spesielt med bakgrunn i den grundige vurderingen som ligger til grunn for forslaget.

Programsekretariatet sa...

ared:
Jeg har ikke lest studien, og tar deg derfor på ditt ord.

..så bør jeg nok lese studien og gjøre meg opp min egen mening.

Forøvrig har jeg registrert forsvarssjefens bekymring mht fremtidig NATO-støtte i tilfelle angrep. Oppfatter at dette er knyttet til ressurssituasjonen i forsvaret hvor det legges opp til store kutt, skal vi tro budsjettlekkasjer (det får vi jo bekreftet eller avkrefetet til uka). Men dette får meg uansett til å tenke at det er noe med helheten i forsvaret som det kanskje er grunn til å være kritisk til. Jeg innrømmer at jeg ikke har dybdekunnskap på feltet nå, men gjør meg noen refleksjoner ikke minst basert på forsvarssjefens egne uttalelser.