tirsdag 13. mars 2007

K O M M U N I K A S J O N

Jeg har hørt at det skal være så viktig. Å kunne snakke sammen, ja helst samme språket faktisk. Er det ikke da litt underlig at man i lille Norge ikke er så opptatt av at elevene skal få skikkelig språkopplæring?

Joda det er satt på spissen, men det er grunn til å uroe seg over satsingen på opplæring i fremmedspråk i skolen. For få år siden fikk vi forvarsel på dagens realfagskrise. Dette forstår man er uheldig. Det er viktig å kunne matematikk. Nå er språkopplæringen langt på vei i samme situasjon. Mens flere tusen elever for få år siden lærte seg tysk, er tallet nå noen hundre. Og fortsatt er Tyskland Norges viktigste handelspartner. Regjeringens bidrag i dette har vært å avvikle ordningen med 2 obligatoriske fremmedspråk. "Aktiv kunnskapspolitikk" - Djupedal?

Hva gjør vi? Skulle vi kanskje kreve at verden rundt oss lærte seg norsk? Vi kan jo bruke noe av oljemilliardene på å betale språkopplæringen. Hva med lektorkompetansen? I det hele tatt - hvordan kan vi få mer språk K U N N S K A P inn i skolen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette bør fortsatt være et satsningsområde for Høyre.

- Skolen må prioritere kunnskap FORAN andre aktiviteter.
- Læreryrket må bli mer attraktivt
(bedre arbeidsbetingelser - eget kontor)
- Individuell vurdering og avlønning av lærerne basert på objektive kriteria
- Disiplin tilbake til skolen.(Ikke kadaverdisiplin, men gammeldags god allmennoppdragelse og respekt for voksne) Det må gjenopprettes ro i læringsmiljøet
- Karakterer fra 5. klasse. Obligatoriske tilbakemeldinger til foreldrene
- Så lenge opptak til høyskoler er karakterbasert bør videregående skole bli mer eksamensorientert i undevisningen. Andre prøver bør rettes av annen faglærer.
- Fjern obligatorisk skriftlig sidemål
- Fritt skolevalg der det er mulig
- Vurdere tiltak for å stimulere innvandrerforeldre til å sørge for at barn kan norsk når de begynner på skolen.
- Øke engelskkunnskapene ved å bruke engelskspråklige bøker i andre fag. Innføre en engelsk-dag i uken hvor all kommunikasjon i alle fag foregår på engelsk.
- Oppfordre elevene i videregående til økt politisk debatt og samfunnsbevissthet
- Revurdere dagens valgfrihet i videregående skole; den er alt for vid og gjør det mulig for elever å velge bort "vanskelige" fag.