tirsdag 18. desember 2007

Ny finansminster eller partileder om 2 uker?

Ja, dersom man kunne forvente at SV holdt ett av løftene sine, så skal altså Halvorsen gå av ved årsskifte. Jeg er bare ikke sikker på om hun har lovet å gå av som statsråd eller *bare* som partileder.

Det er dessverre ikke full barnehagedekning. Med økende barnetall og lavere priser stiger etterspørselen. Samtidig flytter folk; særlig inn til de store byene. Og der er det etterhvert knapphet på tomter og krevende å få bygget nye barnehager. Samtidig har det aldri vært bygget så mange barnehager som nå, og i fremste rekke står da også de store byene med Oslo og Bergen i spissen.

Dette er realitetene på godt og vondt. Man bør være varsom med å påstå at kommunestyrerepresentanter i store deler av landet motarbeidet målet om full barnehagedekning. Det tviler jeg på at det finnes belegge for. Uansett om det gjelder røde eller blå kommuner. For tenk, utfordringen er tilstede også i røde kommuner.

Hva tenker du om dette? Tror du Halvorsen bryr seg om å holde løftet om å gå av?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tillater meg å minne om hva damen egentlig sa på TV2 i valgkampen 15.8.2005:

"Makspris i barnehagen skal innføres fra 1.1.2006, og vi skal ha full barnehagedekning innen utgangen av 2007. [...] For meg er det så viktig at du er kvitt meg hvis vi ikke får til dette"

Jeg tar av meg hatten for Thorbjørn Jagland som sto for det han hadde sagt før valget i 1997 og gikk på det berømte 34,6.

Jeg tror at Kristin Halvorsen angrer dypt på det hun sa, men dette er tydligvis ikke så farlig fordi hun slipper å bli konfrontert med det av en eller annen merkelig grunn.

Hvor er de kritiske journalistene ? Kan årsaken ligge i SV's sterke posisjon i dette miljøet ?

Programsekretariatet sa...

anonym:
God parallell til Jagland - han holdt løftet sitt, men det gjør ikke Stoltenberg II regjerngen eller dens statsråder.

hm..ja...man kan jo lure på hva den allmenne journaliststand tenker i sin kritiske objektivitet.

Anonym sa...

Denne regjeringen er omtrent like troverdig som Rasmussens uttalelser om Hushovd, som en kan lese på vg.no.