torsdag 10. mai 2007

Miljøskatt på arbeidsplasser

Klima- og miljøspørsmål er kommet høyt på dagsordenen både i Norge og andre land. Målsettingen om å redusere forrurensing er det ganske bred enighet om. Hvilke virkemidler som skal brukes er ikke like åpenbart.

Skatte- og avgiftspolitikken er nærliggende å peke på: økt skatt/avgift på varer som forrurenser mest, og kanskje subsidier til andre. Rett og slett litt gulrotpolitikk som stimulerer forbruk i miljøvennlig retning.

Men så var det industrien da, og en rekke andre arbeidsplasser hvor forrurensing og utslipp bidrar til klimaproblemer. Før har man lissom sluppet unna disse kostnadene, men nå virker det som om samfunnet krever at kostnadene skal belastes bedriftene. Det høres vel greit ut? Ulempen er at det vil kunne gå utover arbeidsplasser; kanskje særlig i distriktene som fortsatt har endel industrivirksomhet.

Er vi beredt til å ta en slik kostnad? Det er kanskje helt greit å gjøre det nå som arbeidsmarkedet roper etter arbeidskraft?

Ja, forresten - konkurranseutsatt næring. Skal den måtte tåle særlige miljøavgifter dersom konkurrenter i andre land slipper? Skal vi (Norge) gå foran med et godt eksempel - hvorfor?

9 kommentarer:

Carl Christian sa...

her reises kun argumenter for tverr- og overnasjonalt samarbeid samt innføring av avgifter gradvis (omtrent som med renteendringer...). en enten eller tilnærming som innlegget antyder vil jeg på det sterkeste ta avstand fra. Hverken å la være å gjøre noe eller å gjøre for mye for raskt er særlige gode løsninger. (Slik er det vel egentlig i forhold til de aller fleste samfunnsproblemer??)

Programsekretariatet sa...

carl christian: hm - egentlig er ikke innlegget ment å være så avgrenset som du oppfatter det. Et prinsipielt spørsmål er om industrien i større grad enn i dag skal måtte "betale" for det som forrurensen feks gjennom ulike avgifter. Sier man ja til dette, må man samtidig tenke over at det vil kunne få konsekvenser for bl.a. arbeidsplasser - fordi lønnsomheten til en bedrift kan bli borte.

men egentlig - hva mener du om klima/miljøproblemene? Er du enig i at dette må tas tak i? I såfall hva mener du er fornuftige virkemidler?

Anonym sa...

Jeg er overbevist om at økonomiske virkemidler MÅ tas i bruk på mange områder for å styre utviklingen i miljøvennlig retning, og for å få kontroll med klimaproblemene. Det gjelder overfor både bedrifter og privatpersoner.
Selvsagt må det internasjonale avtaler til for å skattlegge flytrafikk og båttransport, men vi må også begynne hjemme.
FrP-landsmøtet denne helga var en trist forestilling. Der satser man på å fange opp alle velgere med lite miljøengasjement og kunnskapsnivå. Høyre må derfor stålsette seg, og være forberedt på lekkasje av velgere til populistene når de upopulære tiltakene skal iverksettes. For det er naivt å tro at tiltakene ikke vil merkes.
Høyre må fortsette å jobbe for EU-medlemsskap. Det er gjennom et slikt større fellesskap vi får mulighet til å gjøre noe som virkelig monner!

Programsekretariatet sa...

halvor: Tror nok jeg med STOR grad av sikkerhet kan spå at kommende programmer fortsatt vil stadfeste Høyre som det eneste klare ja-til-EU-partiet i Norge.

Høyres landsmøte har fattet klare klimamål, og i motsetning til alle andre partiledere, har også Erna Solberg fremmet klare klimatiltak i kommunene og for landet. Høyres miljøengasjement er derfor tydelig. Så vil tiden vise om det er "kult" å ikke bry seg om klima/miljøspørmål... At kommuevalgkampen handler om mange andre nære ting, er jeg enig i. Det betyr likevel ikke at miljøarbeid må skje hele tiden både lokalt, nasjonalt og globalt.

Anonym sa...

Det finnes mer enn nok lokale miljøsaker Høyre kan engasjere seg i. Fra mitt lokalmiljø i Bærum er folk flest opprørt over at Kolsåsbanen er stengt i 4 - fire - år pga en uverdig pengekrangel mellom fylke og kommune. Dette er en effektiv måte å produsere politikerforakt på. Argumenter som brukes mot opprusting av Kolsåsbanen er dårlig trafikkgrunnlag. Samtidig ligger den store befolkningskonsentrasjonen Rykkinn 2 skarve kilometer fra endestasjonen på Kolsåsbanen. En gjenåpning og forlengelse av Kolsåsbanen ville definitivt være en vinnersak i valgkampen for Høyre. Men enda viktigere: Det ville være god miljøpolitikk i praksis! :-)

Anonym sa...

Jo kanskje det går noe arbeidsplasser tapt men er det ikke stor sjanse for at en del nye arbeidsplasser blir skapt? Spesielt hvis den miljøskatten er brukt på forskning og utvikling av ny mer miljø vennlig teknologi?

Nå har jeg kanskje ikke fulgt godt nok med men hva jeg synes mangle i klima politikken er hva klimakvoter og miljø skatt skal bli brukt til. Jeg tror folk flest og kanskje også industrien hadde vært mer villig til å redusere utslipp og betale skatt/klimakvoter hvis de så at pengene ble brukt til noe som kom dem til gode senere.

Eg. miljøskatten ble gitt tilbake i form av forskningspenger. Høyere skatt på flyreiser kunne kanskje bli brukt på raskere tog? Og så videre...

Programsekretariatet sa...

halvor: Syntes jeg så på østlandssendingen forleden at kolsåsbanen nå skal gjåpnes - etter at Akershus fylkesting har besluttet finansiere mer av driften?

mediumgeek: Jeg tror nok du har rett i at nye arbeidsplasser skapes når noen går tapt - og dersom dette skjer ved at "miljøskadelige" arbeidsplasser erstattes av grønnere - så er det bra. Jeg tror imidlertid ikke alle helt har tatt dette innover seg. Et stikkord: smelteverk og hjørnesteinsbedrifter...

Du har nok også et poeng i at det er litt uklart hvordan klimakvoter og miljøskatt skal brukes. Mekanismen i Kyoto-avtalen er litt forenklet sagt, ment å stimulere til fjerning av forrurensende kraftverk. Miljøarbeidet er i ferd med å ta av, og en rekke organisasjoner "tilbyr" at man kan kjøpe en personlig klimakvote. Pengene brukes ikke nødvendigvis i tråd med Kyoto-avtalen, men til "miljøvennlige" prosjekter - planting av trær ... Det hjelper ikke så mye å betale en "grønn avlat" dersom killden til forrurening ikke fjernes...

Anonym sa...

Kolsåsbanen: Nei dessverre, banen skal ikke gjenåpnes på lenge. Men det er riktig at trikkeaksjonen på Jar har oppnådd en liten delseier ved at blåtrikken forlenges fra Jar til Bekkestua fra høsten av. Men strekningen Bekkestua-Kolsås er fortsatt stengt og skal være det i flere år.
Når det gjelder det opplagte miljøprosjektet forlengelse av banen til Rykkinn, så savner jeg fortsatt Høyres støtte.

Programsekretariatet sa...

halvor: ops - da fikk jeg altså bare med meg halve nyheten da jeg hørte på radioen forleden dag. Takk for korrigeringen. Saken er jo et anliggende i Akershus - har du utfordret (noen i) Akershus Høyre?