fredag 18. mai 2007

Indianere forbudt!

Ytringspolitiet er i anmarsj skal vi tro NRK, som kan melde om at Språkrådet er i ferd med å utarbeide en fy-liste over ord vi skal være forsiktige med å bruke.

I godt selskap med neger og hottentott, tar enkelte språkforskere til orde for at vi ikke skal kunne si "indianer". Ikke visste jeg at indianer var et så voldsomt negativt ladet ord. Så er åpenbart ikke språkforståelsen min like velskolert som hos disse fagfolkene. Amerikanere sier "native american" - altså urinnvåner. Men det er også eskimoer. Ops, sorry, det skal man visst heller ikke si - innuitt tror jeg er den korrekte betegnelsen.

Hm, burde vi ikke snart opprette et realt språkpoliti som virkelig kan instruere oss om hva vi skal si, hvordan vi skal si det, til hvem vi skal snakke osv(dette politiet må selvsagt få noen saftige sanksjonsmidler til disposisjon - inndragelse av ordbøker f.eks.).

En gang i tiden var det å være nordlending eller finnmarking også nedlatende skjellsord. Andre steder i landet klarer man å mønstre like stor aversjon når det refereres til østlendinger. Hva kan vi si: Du. Dem. Det.

Blir ikke dette litt hysterisk, og bidrar det ikke snarere til å nøre opp under diskriminering? En ting er at man ikke skal snakke nedsettende og injurierende om folk, men dette bør fint la seg gjøre uten at ytringsfriheten skal strammes inn etter den til envhert tid politiske korrekte tolkning hos noen språkprofessorer.

Er det bare jeg som blir litt oppgitt?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nei du er ikke den eneste.

Programsekretariatet sa...

trond: Takk!

Anonym sa...

Jeg har ikke hvit hud, jeg har lys ;)

Anonym sa...

Vær oppgitt. For dette blir for dumt. Og jeg forbeholder meg retten til å bruke begreper som er kjent. Jeg vil nok kanskje mene at ordet "neger", eller enda verre "nigger", er negativt ladet, men ut over det blir dette rent latterlig

Carl Christian sa...

...også må vi for all den huske på arbeidsplassene som går tapt dersom vi ikke får la språkrådet fortsette med sitt viktige arbeid...
Jeg foreslår følgende slagord:
"Vern om en akademiker, -Støtt språkrådet!"
;)

Programsekretariatet sa...

lyshodet: Da takker vi oppdatering av politisk korrekte begreper :-)

gense: enig.

carl christian: hm... kanskje vi skulle utøve litt realpolitikk på språkrådet - konkurranseutsette det. MOn tro om det vil hjelpe på noen som helst..